Door Grootegast – Myra Eeken-Hermans op 22 december 2016

De laarzen aan – wandelpraten in Grootegast

Politiek bedrijven kan overal, in de raadszaal maar ook in het Kolonelsbos of op het laarzenpad tussen Grootegast en Lutjegast. Dat blijkt uit onderstaande bijdrage van PvdA raadslid Myra Eeken-Hermans waarin ze de raadsbijeenkomst van december evalueert. Herindeling, openbaar onderwijs en …. en trouwens, gaat u komend jaar mee voor een wandelgesprek met haar? U hoeft alleen maar even te mailen. Wel de laarzen aan.

December 2016 – PvdA fractie Grootegast

De decembervergadering van de gemeenteraad gaat de boeken in als één van de langste vergaderingen van Grootegast, we waren pas om 00.15 uur klaar. En dat lag niet aan het herindelingsontwerp of aan de ambtsverklaring, maar aan de statuten van Westerwijs, de openbaar onderwijskoepel in het Westerkwartier. En een nieuwe raadsvoorzitter die alle belangen goed afweegt en er gezamenlijk goed uit wil komen. Een paar schorsingen voor overleg, zelfs met de bestuursvoorzitter die op de tribune zat, zorgden voor het nodige oponthoud.

Compromis

Ik vond het een verademing dat er niet te snel werd afgehamerd, maar dat er – door alle partijen! – constructieve inzet werd gepleegd om een toezegging te krijgen waar we allemaal achter konden staan. Het feit dat bestuurders te lang in een bestuur zitten heeft al langer de aandacht van de PvdA, maar de mondelinge toezegging dat er een rooster van aftreden per half jaar wordt bijgevoegd, zorgde er in ieder geval voor dat Westerwijs niet bestuurloos het nieuwe jaar in zou gaan.

Constructief?

Wat het herindelingsontwerp betreft viel op dat VZ2000 zich nog steeds op het standpunt stelt dat herindeling niet gewenst is. Constructief bijdragen in de raadswerkgroep heeft niet hun interesse, maar het ontbreken van de nee-stem in de ontwikkeling van de nieuwe gemeente is door verschillende partijen als onwenselijk bestempeld. Het democratisch proces heeft zijn loop gehad, nu vooral meewerken aan de invulling, waar ook een kritische houding van harte welkom is.

Sterke dorpen

PvdA Grootegast is blij om te zien dat we i.p.v. een optelsom van gemeenten nu echt uitgaan van één nieuwe gemeente met een eigen identiteit. Bij de start van het herindelingsproces heeft de raad van Grootegast ingestemd met 3 voorwaarden: 1. Financiële scan 2. Oplossing voor Middag Humsterland en 3. Geen uitstel. Inmiddels is aan alle voorwaarden voldaan. Trouwens, chapeau voor het proces rondom Middag Humsterland. Een ander belangrijk punt is dat bij deze reorganisatie de blik niet alleen maar naar binnen gericht moet zijn, maar vooral ook naar buiten. Naar de dorpen, naar de inwoners. Het PvdA verkiezingsprogramma had niet voor niets de ondertitel: Sterke dorpen!

Kennismaking

De nieuwe burgemeester van Grootegast, Ard van der Tuuk, heeft aan ieder van de raadsleden gevraagd om hem iets te laten zien in de gemeente. Donderdag 22 december ben ik met hem gaan wandelen in de Notoaristuun, het Kolonelsbos en over het –lekker natte- Abel Tasman (laarzen)pad tussen Grootegast en Lutjegast (foto). Zo kwamen we o.a. langs de reden waarom ik de politiek in ben gegaan (flat in de Notoaristuun), een vliegtuigbom in de Grootegaster Molenpolder, een stukje groene leefbaarheid voor het dorp Grootegast en kwam ook de relatie met Abel Tasman voorbij in het wandelgesprek. Leerzaam en leuk!

Wandeling over Rood

Met dit wandelgesprek wil ik mijn langgekoesterde wens om samen met inwoners van de dorpen van Grootegast in hun omgeving te ‘wandelpraten’ nieuw leven inblazen. Lijkt het je leuk om 2017 al wandelend iets met mij te bespreken, mail me op [email protected] en we maken een afspraak.

Foto: Selfie op het laarzenpad, onderdeel klauteren over bomen, Ard van der Tuuk en Myra Eeken-Hermans

Grootegast – Myra Eeken-Hermans

Myra Eeken-Hermans – raadslid Grootegast Fractievoorzitter