26 oktober 2016

Middag-Humsterland: “Nu is de bevolking eindelijk aan zet”

De gemeenten Winsum en Zuidhorn hebben eindelijk afspraken weten te maken over de volksraadpleging Middag-Humsterland en als gevolg daarvan het plan van aanpak, zodat een grenswijziging goed meegenomen kan worden in de uiteindelijke herindeling in het Westerkwartier die op 1 januari 2019 zijn beslag krijgt.

Dienstverlening

“De herindeling moet de uitkomst zijn van een proces waarbij de dienstverlening aan de bewoners en de samenhang binnen de gemeente centraal staan. Daarbij moet rekening worden gehouden met de bestaande samenwerkingsverbanden, de lokale ontwikkelingen en de natuurlijke –en cultuur-historische grenzen.” aldus Mark Veenstra, fractievoorzitter van de PvdA in Zuidhorn. ‘’Vanuit alle PvdA afdelingen van het Westerkwartier, zijn we het er over eens dat Middag-Humsterland in zijn geheel als gebied moet worden samengevoegd, de aanstaande herindelingen in de provincie bieden daarvoor een unieke kans. Wij juichen het toe dat de inwoners, middels de volksraadpleging, zich kunnen uitspreken tot welke gemeente ze willen behoren”.

Hoogeland of Westerkwartier?

“Wij vinden het aansluiten van Middag-Humsterland bij het Westerkwartier niet een voorwaarde voor herindeling, we zijn namelijk geen grootgrondbezitters, die aan ´landje pik´ doen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het onderbrengen van het Nationaal Landschap Middag-Humsterland, in één nieuw te vormen gemeente, bijdraagt aan de gebiedssamenhang. En dat onderschrijft het Westerkwartier in haar visie”. aldus fractievoorzitter Mark Veenstra

“De PvdA streeft naar sterke dorpen. Dorpen waarin de inwoners zich betrokken voelen bij elkaar en hun leefomgeving.” vervolgt Veenstra. “Als de inwoners van Middag-Humsterland zich ‘thuis’ voelen bij de nieuwe gemeente Westerkwartier, kunnen ze zich nu daarover uitspreken. Wij willen over deze kwestie daarom ook dat alle inwoners van alle dorpen in het Middag-Humsterland hun standpunt aangeven, zodat wij als raden van zowel Winsum als Zuidhorn een duidelijk signaal krijgen. Voor ons is deze uitslag zwaarwegend bij het bepalen van het uiteindelijke standpunt”.

Nationaal Landschap

Afgelopen maandagavond 24 oktober jl. was de PvdA-fractie Zuidhorn aanwezig bij de druk bezochte voorlichtingsbijeenkomst in Niehove. Dorpsbelangen Niehove had deze avond belegd om alle inwoners van het Middag-Humsterland te informeren over de volksraadpleging. Na een uitleg over de procedure door burgemeester Swart en een uitleg door Martin Clobus over het cultuurhistorische en landschappelijke belang van het Middag-Humsterland in het Westerkwartier werd in de bovenzaal van de Eisseshof vervolgens druk gediscussieerd over de toekomst van het Nationaal Landschap Middag-Humsterland.

Uitslag

Duidelijk is gebleken dat het belang van het in één gemeente onderbrengen van het gebied onder de aanwezigen duidelijk de voorkeur geniet. Dat sluit goed aan bij de eerder genoemde motie. De PvdA-fractie Zuidhorn is daarbij voorstander van aansluiting bij de toekomstige gemeente Westerkwartier, uiteraard indien de inwoners zich daarvoor uitspreken. Want nu is de bevolking aan zet!