Door Zuidhorn – Mark Veenstra op 10 december 2016

PvdA Zuidhorn blij met uitslag raadpleging Middag-Humsterland

20161108_geef-uw-mening

Affiche in Saaksum

De PvdA Zuidhorn is dik tevreden met de uitslag van de raadpleging Middag-Humsterland. De bewoners van het gebied hebben eensgezind gekozen voor aansluiting bij de nieuwe gemeente Westerkwartier, zo blijkt uit de glasheldere uitslag en de hoge opkomst. Maar er blijven nog wel wat vragen. Waar komt de nieuwe gemeentegrens nu precies te liggen, ‘langs’ het Reitdiep of ligt deze in het midden van de loop? En hoe zit het met de financiële afwikkeling?

Dat waren in grote lijnen de belangrijkste punten uit de bijdrage van de PvdA fractie aan het debat in de Raadsvergadering op 7 december j.l. Hieronder vindt u de volledige tekst.

middag-humsterland-wad

Uit de raadsvergadering Raadsvergadering 7 december 2016

Voorstel over de raadpleging Middag-Humsterland

Voorzitter, vandaag mogen wij, in navolging van de raad van Winsum gister, zoals dat heet ‘politieke duiding’ geven aan de uitkomsten van de raadpleging. In onze bijdrage gaan wij eerst in op de procedure en vervolgens op de uitkomst van de raadpleging.

Procedure

Wij hebben kennis genomen van het rapport van bevindingen van de externe commissie Van Mastrigt/Fennema. Op basis hiervan zijn wij tevreden over het verloop van de procedure. De geconstateerde onregelmatigheden hebben betrekking op de schriftelijk uitgebrachte stemmen. Dit valt ook wel te verklaren door de verwarrende dubbele vraagstelling: maar goed, sinds de raadsvergadering van 10 oktober was dit nu eenmaal zo.

Al met al sluiten wij ons graag aan bij de conclusie van de commissie: de uiteindelijk verlopen procedure voldeed aan de regels. Wij willen dan ook van hier uit beide commissieleden bedanken voor hun werkzaamheden.

En nu we toch zo positief bezig zijn: onze fractie wil vanaf deze plaats ook Dorpsbelangen Niehove nogmaals danken voor het organiseren van de informatieavond van 24 oktober!

De uitkomst

Voorzitter, en dan nu de inhoudelijke beschouwing van onze fractie.

Wij zijn blij met de hoge opkomst, dat getuigt wel van de urgentie en de bereidwilligheid onder de inwoners van Middag-Humsterland

Vooraf stond voor ons al vast dat wij de uitkomst van de raadpleging zwaarwegend zouden laten blijken. Maar zo’n opkomst geldt wel als een compliment natuurlijk. En dan is die duiding is betrekkelijk eenvoudig, aangezien de uitslag feitelijk niet eenduidiger kan zijn. Een overgrote meerderheid van de stemmers wil het gebied van het Nationaal Landschap Middag-Humsterland in één gemeente onderbrengen, en ruim 90% daarvan kiest daarbij voor de nieuw te vormen gemeente Westerkwartier.

Van de ‘Zuidhorner’ kant was de voorkeur op voorhand wel te vermoeden, maar voor de ‘Winsumer’ kant was dat voor onze fractie minder duidelijk. Maar ook in elk van die dorpen kiest een meerderheid voor het Westerkwartier.

Voorzitter, onze fractie had vooraf 2 uitgangspunten: de inwoners moeten worden gehoord én het gebied zou idealiter in zijn geheel in 1 nieuwe gemeente komen te liggen. Wij zijn tevreden met de uitkomst en dat dit Landschap in zijn geheel bij de nieuwe gemeente Westerkwartier komt, is natuurlijk prachtig.

Naast dat wij alle inwoners van het Middag-Humsterland met de uitkomst feliciteren, verwelkomen wij alvast de inwoners van de nu nog Winsumer woonplaatsen.

Voorzitter, naast alle voorspoed moeten we als raad natuurlijk wel scherp blijven.

Daarom willen we de volgende aandachtspunten en vragen bij dit colleges neerleggen;

• Wij lezen dat de nieuwe buitengrens “langs” het Reitdiep komt te liggen. Dat vinden wij een betrekkelijk vage term. Wij snappen dat het praktisch is om aan te sluiten bij de grenzen van de voormalige gemeente Ezinge, maar we pleiten ervoor maximale duidelijkheid in het grensbeloop te omschrijven; is een grens op de middenloop van het Reitdiep dan niet een betere keuze? (denk aan onderhoud etc.) Het scheelt achteraf weer een hoop gedoe..
  • En u zult ongetwijfeld weten dat dit langs kadastrale perceelgrenzen behoort te lopen. Dat is ook in het belang van het vaststellen van de uiteindelijke grensbeschrijving volgens de Wet arhi, maar ook vanwege de helderheid; immers; welke stemgerechtigde inwoner bij de herindelingsverkiezingen van 21 november 2018, voor welke nieuwe gemeenteraad mag stemmen.
  • U geeft in het raadsvoorstel terecht aan dat de gebiedstoedeling financiële gevolgen met zich meebrengt. Wij roepen uw college op dit op zo kort mogelijk termijn in beeld te brengen en hierover aan onze raad te rapporteren.
  • Ten aanzien van die verrekening geldt dat Gedeputeerde Staten van Groningen hier conform artikel 50 Wet arhi een bevoegdheid hebben. Welke procesafspraken zijn hierover gemaakt met Winsum en de provincie?

Graag een toelichting nog over deze 4 opmerkingen en suggesties.

En ‘last’ maar zeker niet ‘least’, willen wij het gemeentebestuur van Winsum danken voor de constructieve opstelling bij de raadpleging, zowel bij de organisatie ervan, als bij de politieke vertaalslag.

De uitslag van de raadpleging is weliswaar ondubbelzinnig, maar de raad diende nog wel een eigen besluit te nemen. Namens onze fractie, dank daarvoor.

Dan voorzitter, – gelezen het voorgenomen raadsbesluit –roepen wij het college op, om met voortvarendheid het herindelingsontwerp verder vorm te geven met het oog op besluitvorming in onze raad op 16 januari 2017.

Zuidhorn – Mark Veenstra

Mark Veenstra – raadslid Zuidhorn Fractievoorzitter Algemene zaken en beleidscoördinatie  Organisatie & Informatievoorziening  Intergemeentelijke samenwerking (RGA) / Herindeling  Openbare orde en veiligheid  Voorlichting & interactief bestuur  Handhaving (algemeen)  Economische zaken  Infrastructuur, straten en pleinen  Landbouw  Openbare werken  Ruimtelijke Ordening en Grondbedrijf  Volkshuisvesting /Bouw- en woningtoezicht /Welstandstoezicht  Financiën (incl. rkc/auditcommissie)

Meer over Zuidhorn – Mark Veenstra