28 september 2016

Geen verder lijden
Een definitief vaarwel
De horizon schijnt

Deze strijd kon hij niet winnen. Een leven lang lid van de Partij van de Arbeid, ruim 20 jaar raadslid en de laatste drie jaar wethouder voor de PvdA in Grootegast. Met zijn politieke antenne laveerde hij altijd scherp aan de wind in de raadsdebatten, een kwinkslag als roer en zijn kompas stevig gericht op het doel. Een sociaal bewogen mensen-mens heeft zijn laatste haven bereikt.
Sinds 1986 was Kor namens de PvdA actief als gemeenteraadslid en fractievoorzitter, eerst in de voormalige gemeente Oldekerk en na de gemeentelijke herindeling in 1990 in de gemeente Grootegast. In 2012 trad de PvdA Grootegast toe tot de coalitie en daar zette Kor de kroon op zijn actieve PvdA-werk door wethouder te worden. In die functie heeft hij met het armoedebeleid en het dorpenbeleid een basis gelegd om op voort te kunnen gaan in de toekomst.
Tijdens raadsdebatten kon hij als geen ander in één zin zowel scherpte als relativering in het debat brengen. Iedereen werd even op zijn plaats gezet, maar niemand voelde zich aangevallen. Razend knap.
Hij was een toegankelijk mens met luisterend oor voor de samenleving. Mensen met vragen of problemen konden altijd bij hem terecht. Hij kwam met overtuiging op voor mensen in armoede en mensen in de knel. Voor een rechtvaardiger samenleving.
Met zijn bourgondische levensstijl genoot hij van het leven en van zijn ‘lieven’, zoals hij die zelf typeerde in het dagboek dat hij bijhield sinds hij ziek werd. In januari meldde hij zich ziek. In de contacten die er vanaf die tijd met hem waren overheerste zowel realisme als idealisme. Realisme, omdat hij wist dat het einde nabij was. Idealisme, omdat niemand wist hoe nabij nabij was en hij alles aangreep om alles uit zijn tijd te halen.
Kor, we zullen je missen.